6 “Penyakit” Semasa Berpuasa Dan Tips Menghadapinya

Semasa berpuasa tubuh badan kita berhadapan dengan pelbagai ketidakselesaan yang diibaratkan sebagai “penyakit bulan puasa” yang mengganggu emosi, fizikal dan mental semasa berpuasa. Antara “penyakit” atau ketidakselesaan yang biasa dialami termasuklah masalah pedih ulu hati, sembelit, kelesuan, sakit kepala yanag teruk, dehidrasi, naik berat badan dan sebagainya.tips-hadapi-pedih-ulu-hati-semasa-puasaHari ni kak Aya kongsikan apa “penyakit bulan puasa” yang kerap dialami dan bagaimana mengatasi masalah ketidakselesaan yang kak sebutkan di atas, agar dapat menjalankan Ibadah puasa dengan lancar dan gembira. Ya lah, takkan mau ponteng puasa kan? Hihi…

Ketidakselesaan Yang Kerap Berlaku Semasa Berpuasa

  1. Masalah Pedih Ulu Hati

Keadaan berasid di dalam perut berfungsi untuk menghadam makanan dan membunuh bakteria. Tapi, jika asid perut terhasil secara berlebihan atau ia naik semula ke kawasan esophagus, ini akan menyebabkan pedih ulu hati atau heartburn.

Semasa berpuasa, kebiasannnya asid perut yang terhasil akan berkurangan. Tetapi, masalah pedih ulu hati boleh berpunca daripada kerana terbayang tentang makanan atau aroma makanan yang mana menyebabkan tindak balas semulajadi dari otak untuk meningkatkan penghasilan asid di dalam perut.

Pedih Ulu Hati boleh dikawal dengan:

  • Makanlah secara sederhana
  • Elakkan memakan makanan berminyak dan pedas
  • Kurangkan pengambilan kafien
  • Mengambil protein berkualiti tinggi berasaskan tumbuhan untuk menguatkan otot perut dan esofagus. Jadi tidaklah mudah dicederakan oleh asid perut.

Tips Kak Aya:

Musim puasa ni kak tiada masalah pedih ulu hati. Cuma, kak selalu kembung perut, stress juga. Untuk pastikan angin keluar dari badan secara efisien, kak amalkan makanan tambahan Peppermint Ginger untuk mengatasi masalah ketidakselesaan perut tu. Untuk atasi masalah pedih ulu hati, kak Aya juga sarankan masukkan ESP Protein dalam menu sebab ia bagus untuk otot perut dan esofagus.

  1. Sembelit

Sembelit adalah masalah biasa yang dihadapi di bulan Ramadhan. Ini berpunca daripada kekurangan bendalir dalam badan dan kurangnya mengambil fiber/serat semasa berbuka dan bersahur.

Bagaimana mengatasi masalah Sembelit ni pula? Kenalah buat benda ni:

  • Pastikan minum air secukupnya semasa sahur dan iftar.
  • Banyakkan mengambil makanan yang tinggi serat seperti buah-buahan dan sayuran.

Tips Kak Aya:

Ambil makanan tambahan yang boleh meransang aktiviti usus seperti Herblax iaitu sejenis julap lembut, so tiadalah masalah sembelit teruk di bulan Ramadhan. Nda mau la kan time raya kena buasir pula. Huhu…

  1. Keletihan

Kurang tidur, makan makanan kurang bernutrisi dan kurang seimbang, dan kehilangan elektrolit badan akan menyebabkan badan mengalami keletihan.

So, sepanjang bulan Ramadhan, pastikan;

  • Dapat rehat yang cukup, tidur yang berkualiti supaya boleh bangun dengan segar semasa sahur. Tiadalah jadi macam zombie kampong pisang kan, hihi…

Tips Kak Aya

Pastikan badan kekal hidrat dengan Perfomance Drink untuk tenaga berpanjangan. Rancang menu berbuka dan sahur yang mengandungi makanan yang dapat kekalkan tenaga lebih lama seperti ESP Protein.

  1. Sakit Kepala

Dehidrasi atau kekurangan bendalir di dalam badan yang disebabkan kandungan elektrolit badan yang tidak seimbang, kelaparan, atau keletihan boleh menyebabkan sakit kepala menyerang.

Tips elak sakit kepala, pastikan:

  • Jangan skip sahur dan kekalkan diet yang seimbang.

Tips Kak Aya

Masukkan ESP Protein dalam menu untuk kekalkan tenaga dan panjangkan tempoh rasa kenyang tu. Untuk mengatasi masalah kekurangan bendalir badan, kak Aya amalkan Performance Drink yang terkandung campuran unik elekrolit yang sangat membantu untuk kekal hidrat. Stress tau kalau migraine time puasa.

  1. Dehidrasi/Kekurangan Air

Semasa berpuasa, secara semulajadi badan akan kehilangan elektrolit melalui pernafasan, perpeluhan dan perkumuhan. Pengurangan air yang berlebihan boleh berlaku bila terdedah kepada cuaca panas, tidak meminum air mencukupi semasa berbuka atau sebelum sahur dan juga disebabkan aktiviti fikizal.

Elakkan dehidrasi dengan

  • Elakkan terdedah kepada panas
  • Kurangkan aktiviti fizikal yang menyebabkan berpeluh dengan banyak

Tips Kak Aya

Offcourse minum Performance Drink agar menyeimbangkan elektrolit badan dan untuk tenaga berpanjangan.

tips-minum-8-gelas-air-di-bulan-ramadhan

  1. Naik Berat Badan dan Obesiti

Sepatutnya bila puasa ni berat turun la kan? Tapi tidak mustahil juga naik kalau makan secara berlebihan, makan makanan tinggi lemak, makanan tinggi gula dan sebagainya. Dah kenyang tidur pula, alahai, confirm naik berat badan, huhu…

Jadi, solusinya

  • Makanlah secara sederhana, kalau boleh elakkan la bazar ramadhan sebab nanti macam-macam pula dibeli, pastu sudah beli, kena habiskan pula sebab takut membazir kan.
  • Disiplin yang ketat, dan kawal pemakanan boleh elak daripada berat badan naik.

Tips Kak Aya

Untuk mencukupkan nutrisi harian, kak amalkan Mealshakes sebab ia bekalkan kak dengan 19 jenis vitamins dan mineral dan yang paling penting, kak Aya telan Lecithin yang merupakan natural fat emulsifier yang berfungsi untuk emulsi dan pecahkan lemak yang masuk dalam badan dan bawanya keluar daripada badan. So, boleh la kurangkan lemak yang diserap dalam badan. Aci la kan?

Fuhh.. settle. Panjang lebar kak Aya ulas dengan penyakit bulan puasa kali ni. Lagi satu masalah yang kerap berlaku juga adalah Gastrik. Yang ni kak cerita panjang lebar di artikel Penawar Gastrik Teruk Di Bulan Ramadhan ni.

So kak Aya pesan supaya penyakit-penyakit ni tidak datang menjenguk, silalah minum air secukupnya, makan secara sederhana, jangan membazir, keep cool agar tidak mudah dehidrasi, makan buah dan sayur dan suplement wisely.

Luv,
Kak Aya Chalo
Ibu menyusu tapi kekal bertenaga sepanjang hari
Alhamdulillah!

 

7 Ketidakselesaan Isteri Semasa Hamil Yang Suami Wajib Tahu

Sepanjang tempoh kehamilan, terdapat pelbagai ketidakselesaan semasa hamil. Walaupun merisaukan, perkara ini adalah suatu perkara yang normal. Namun, jika suami lebih caring disepanjang tempoh ini tentu lebih bahagiakan?

Ketidakselesaan ini disebabkan oleh perubahan hormon atau badan ibu hamil yang mengalami lebihan tekanan daripada biasa. Namun begitu, ibu hamil perlu mengambil berat tentang beberapa simptom dan suami juga wajib tahu akan perkara ini.

tanda-kehamilan
Berikut merupakan ketidakselesaan ringan yang sering dialami sepanjang tempoh kehamilan, saya sendiri mengalami ketujuh-tujuh ketidakselesaan ni sepanjang mengandungkan 4 orang anak iaitu;-

GUSI BERDARAH

Ketika hamil, gusi menjadi lebih lembut dan mudah cedera. Gusi mungkin membengkak, menyebabkan plak terkumpul pada dasar gigi. Ini akan mengakibatkan penyakit gusi dan pereputan gigi dan menyebabkan gusi berdarah selepas memberus gigi.

Untuk mengurangkan gangguan ini, berus dan flos gigi dengan sempurna selepas makan, ibu juga boleh menukar ke berus gigi jenis soft dan berjumpalah dengan doktor gigi bila perlu.

SEMBELIT

Sepanjang tempoh kehamilan, hormon progesterone mengendurkan otot usus. Oleh itu, pergerakan usus menjadi perlahan dan mengakibatkan pembuangan air besar yang keras dan kering pada sela masa yang kurang kerap dari biasa. Cara mengatasi ketidakselesaan ini adalah dengan mengambil makanan berserat tinggi dan minum air dengan banyak.

Selain itu, ibu dinasihatkan untuk bersenam dengan tetap dan juga dinasihatkan mengambil zat besi selepas makan bersama air yang banyak. Pengambilan zat besi juga antara satu penyebab sembelit.

Sembelit ni paling kerap saya alami disepanjang kehamilan anak pertama hingga ketiga, time hamil anak keempat berbeza sebab saya diperkenalkan dengan satu “pil ajaib”, telan sebelum tidur pepagi memang berlari ke tandas. Heaven!

KEKEJANGAN

Faktor penyebab utama kekejangan adalah disebabkan kekurangan kalsium. Kekejangan adalah kontraksi otot yang menyakitkan biasanya pada betis dan kaki. Ini kerap berlaku pada waktu malam dan biasanya bermula jika berlaku keregangan kaki dengan jari kaki mengarah ke bawah.

Untuk ketidakselesaan ini, suami boleh membantu mengurut anak betis dan kaki yang kejang. Selepas sakit beransur hilang, berjalanlah seketika untuk menggalakkan peredaran darah. Jika kekejangan kerap berlaku, berjumpalah dengan doktor dan selalunya doktor akan menasihatkan untuk mengambil nutrisi tambahan kalsium dan vitamin D.

BERASA PITAM

Tekanan darah semasa hamil menjadi lebih rendah menyebabkan ibu hamil mungkin berasa pitam. Duduk atau baring boleh mengurangkan ketidakselesaan ini. Elakkan berdiri terlalu lama dan jika berasa hendak pitam seeloknya duduk dan letakkan kepala di antara lutut sehingga berasa lebih baik.

Jika berasa pitam ketika baring menelentang, cuba berdiri dengan perlahan dengan mengiring terlebih dahulu dan cuba berdiri perlahan-lahan. Pitam ni pun saya selalu alami. Almaklumlah setiap kali hamil saya kurang darah. Masalah sungguh! Hehe..

KERAP MEMBUANG AIR KENCING

Pembesaran bayi di dalam kandungan mengakibatkan penambahan tekanan di pundi kencing. Ini menjadikan ibu hamil kencing dengan kerap. Elakkan minum air dengan banyak untuk mengelakkan terlalu kerap bangun ke tandas pada waktu malam.

Jika pundi kencing berasa sakit ketika membuang air kencing, segeralah berjumpa dengan doktor kerana dikhuatiri mendapat jangkitan. Tanda-tanda jangkitan adalah apabila ibu merasa pedih dan tidak puas ketika kencing walaupun dah kencing dengan kerap. Bahaya tau mommies.

LOYA DAN MUNTAH

Loya dan muntah kebiasaannya merupakan tanda pertama kehamilan dan boleh berlaku pada bila-bila masa. Keadaan ini boleh menjadi lebih teruk sekiranya keletihan. Rasa loya biasanya hilang selepas minggu ke 12 kehamilan tetapi adakalanya kembali semula. Berasa loya selalunya disebabkan terhidu makanan tertentu atau asap rokok. Keadaan ini mungkin berlaku pada masa tertentu dalam sehari.

Cuba makan sesuatu untuk mengelakkan muntah seperti biskut, roti bakar, buah-buahan atau air berhalia juga boleh membantu. Elakkan makanan dan bau yang mencetuskan loya. Makan sedikit tetapi kerap sepanjang hari, jangan biarkan perut kosong. Bila perut kosong, mulalah masuk angin dan loya.

BERPELUH

Berpeluh berpunca daripada perubahan hormon dan pengaliran darah ke kulit yang bertambah sepanjang kehamilan. Selalunya peluh akan merembes keluar walaupun hanya menggunakan sedikit tenaga atau berasa panas pada waktu malam. Gunakan pakaian kapas dan longgar untuk keselesaan. Penghawa dingin amat digalakkan 🙂

Semoga info ini sedikit sebanyak dapat membantu bakal ibu untuk memahami perubahan diri dan buat bakal ayah, silalah fahami ketidakselesaan isteri anda disepanjang tempoh kehamilan ini. Bantu la mana yang mampu, tentu isteri anda sangat menghargainya dan kurang merajuk. Tak baik tau biarkan isteri kerap merajuk semasa hamil, nanti baby pun ikut perangai ibu, haaa.. penat nak pujuk balik.

Oh ya, tadi saya ada sebut tentang “pil ajaib’ tu kan? Sebenarnya sepanjang mengandung anak keempat (Baby Rara) saya mengambil nutrisi kehamilan semulajadi daripada Shaklee yang dapat membantu mengurangkan rasa ketidakselesaan disamping memberikan nutrisi lengkap buat bayi di dalam kandungan. Alhamdullillah, Rara lahir dengan sihat walafiat <3

So Daddies, berikan yang terbaik buat isteri dan bayi anda tau!

Luv,
Aya Chalo | 013-8633224
Pengedar Shaklee Sepanggar, Kota Kinabalu, Sabah
Visit our Page at Facebook AyaChalo.com – Parenting From The Heart