Follow:
Pemakanan Si Manja

Tips Memulakan Pemakanan Pertama Bayi Buat Ibu Muda

Hari ni genap usia baby Rara 4 bulan. Lagi dua bulan bolehlah mula berikan dia makanan pejal. Walaupun Rara ni anak keempat, tapi nak juga buat research sikit tentang pemakanan pertama bayi, well, setiap anak tu Aya rasa macam lahirkan anak pertama, hehe… Saya kongsikan apa info yang penting untuk mommies ya.

Sebaiknya jangan mulakan makanan pertama bayi sebelum usianya 6 bulan. Memulakan pemakanan lebih awal sangat tidak digalakkan kerana sistem pencernaan bayi belum matang dan ia akan meningkatkan risiko alergi makanan. Selain itu, ia juga meningkatkan risiko bayi mengalami sembelit.

So mommies jangan excited sangat tau. Fikirkan kesan jangka masa panjang baby.

Pemakanan Pertama Bayi 6 Bulan, Info Makanan Bayi, Makanan Pejal Bayi

Bagaimana nak tahu yang bayi anda bersedia untuk makan?

Selalunya tanda-tanda “mahu makan” ini akan bermula dari 4 bulan sehingga 6 bulan. Namun, mommies perlu tahu yang tanda-tanda ini berbeza antara bayi. Mungkin ada bayi yang menunjukkan satu, dua tanda, atau kesemua tanda yang ada di dalam senaraikan ini. Mommies boleh perhatikan tanda-tanda seperti;-

  • Bayi menunjukkan respon “masih lapar” walaupun sudah minum susu dengan cukup.
  • Permintaan sesi menyusu bayi bertambah kerap.
  • Bayi mula bangun pada tengah malam selepas satu tempoh penyusuan biasa.
  • Bayi menunjukkan minat ketika melihat orang lain sedang makan. Kekadang sampai menitik-nitik air liur, hihihi..
  • Bayi mampu menegakkan kepala dan leher ketika dalam posisi duduk.

Untuk kesihatan dan keselamatan bayi, mulakan pemakanan pejal bila bayi memasuki usia 6 bulan ok 😀

Bagaimana memulakan makanan pertama bayi ketika 6 bulan?

Mulakan makanan pejal pertama bayi anda dengan puri apple, pear, lobak, ubi kentang, ubi manis yang dilenyek halus dan cair. Mommies boleh tambah campuran buah dan sayur ke dalam bubur bayi.

Jangan fikirkan yang bayi anda mampu makan dengan banyak pada minggu pertama. Berikan makanan pejal ini sehari sekali dan pilihlah masa yang anda berdua tenang agar sesi pengenalan berjalan lancar. Anda mungkin perlu berikannya susu ibu setelah selesai.

Kadang-kala sesi memulakan makanan pertama bayi ini mungkin gagal. Ini disebabkan bayi masih belum bersedia. Bertenang mommies, anda boleh saja mencuba semula selang beberapa hari selepas cubaan gagal.

Makanan Pertama Bayi

Makanan Pertama Bayi: Pisang dan Papaya tidak perlu dimasak.

Buah dan Sayur Pertama Bayi Anda

Makanan pertama bayi haruslah makanan yang mudah dihadam dan yang tidak akan menyebabkan reaksi alergi.

Sayuran berakar seperti lobak merah, ubi manis, lobak putih, kentang sering kali menjadi pilihan sebagai makanan pejal pertama bayi kerana ia mempunyai rasa manis semulajadi dan mempunyai tekstur halus setelah menjadi puri.

Buah-buahan terbaik untuk dijadikan makanan pertama bayi pula adalah apple, pear, pisang dan papaya. Sangat penting untuk memilih buah-buahan yang mudah dimasak dan mempunyai rasa yang enak. Mommies jangan lupa untuk mencuba sendiri makanan bayi barulah berikan kepada bayi tau.

Tips Penting Setelah Memulakan Makanan Pejal Kepada Bayi

Ramai yang mengatakan apabila memperkenalkan makanan kepada bayi, jarakkan jenis makanan yang berbeza selama tiga hari untuk melihat reaksi alergi. Anda boleh melakukan sebegini jika bayi anda sejarah alergi, namun, jika tidak ada, anda boleh memperkenalkan makanan baru pada setiap hari yang penting anda mencatat jadual pemakanan bayi anda.

Mommies kena ingat, memperkenalkan makanan pejal kepada bayi bukan bererti mengurangkan pengambilan susu bayi. Susu bayi tak kira lah susu ibu atau susu formula tetap penting dalam pertumbuhan dan perkembangan bayi anda.

Mommies juga perlu berhati-hati dalam memberikan makanan masam seperti oren, nenas, beri dan kiwi kerana dikhuatiri tidak sesuai dengan bayi. Sebaiknya mommies boleh meluaskan lagi menu makanan pejal kepada bayi agar si comel dapat pelbagai khasiat dan nutrisi yang penting semasa membesar.

Akan datang saya akan kongsikan resipi makanan bayi pula. Saya harap perkongsian ini berguna buat mommies. Tak sabar menunggu hari pertama baby Rara makan nanti <3

Take Care!

Luv,
Aya Chalo | 013-8633224
Parenting From The Heart
Visit our Page at Facebook AyaChalo.com – Parenting From The Heart
Share on
Previous Post Next Post

Artikel ini pun menarik tau

No Comments

Leave a Reply

CommentLuv badge